Lean Six Sigma

Wat is Lean sixsigma (Lean 6S / Lean)?

Lean sixsigma combineert de beste eigenschappen van Lean en sixsigma, beide denk- en werkwijzen die gericht zijn op het continu verbeteren van bedrijfsprocessen. De kortste definitie van Lean is: ‘Leren werken zonder verspillingen’. De kortste definitie van sixsigma is: ‘Zo min mogelijk fouten maken per miljoen handelingen’.

Kenmerken van Lean sixsigma

Iets te zwartwit voorgesteld zou je kunnen zeggen dat Lean zich concentreert op het verbeteren van de doorstroming tussen processtappen (logistiek) door het wegnemen van niet waarde toevoegende activiteiten, terwijl sixsigma zich vooral richt op het voorkomen van fouten in de processtappen, dus op het verbeteren van waarde toevoegende activiteiten tijdens bewerkingen.

Wat levert sixsigma op?

Door toepassing van Lean en sixsigma:

  • verlopen uw processen sneller en soepeler;
  • neemt de doorlooptijd af;
  • stijgt de leverbetrouwbaarheid;
  • stijgt de kwaliteit;
  • dalen uw kosten;
  • stijgt de werknemers tevredenheid.

Toepasbaarheid van Lean sixsigma

De meeste processen kunnen met Lean worden verbeterd:

Industrie Bewerking, Montage, Productontwerp, WVB & Planning
Bouw Calculatie à VO à DO à WVB  /  Lean Planning  /  Lean Bouwen
Dienstverlening Handel, Logistiek, Zorg
Informatieverwerking ERP-Implementaties, Administratie,  dossier- en polisverwerking.

Sixsigma vult vooral aan in een productieomgeving, bij de beheersing van processtappen. Bijvoorbeeld als er:

  • Veel bewerkingen aan hetzelfde product plaatsvinden.
  • De kosten van foute bewerkingen erg hoog zijn
  • De levertijd in gevaar komt door foute bewerkingen.

Stappen / Structuur 

Er worden meerdere modellen gehanteerd voor de sixsigma aanpak, in hoofdlijnen komen ze hier op neer:

  1. Klantfocus:
    • Identificeer de belangrijkste klanten.
    • Definieer de klantbehoeften.
    • Bepaal de belangrijkste bijbehorende processen.
  2. Facts en Figures: Meet de huidige prestatie.
  3. Proces Focus, management en verbeteren:
    • Stel prioritieten in de aan te pakken onderwerpen.
    • Analyseer het onderwerp/ vindt bron oorzaken.
    • Voer de verbeteringen door.
  4. Zorg voor verbreding van sixsigma in de organisatie.

Bijbehorende houding en gedrag:

  1. Pro-actief management.
  2. Samenwerking zonder grenzen (term van Jack Welsh) = laat je niet afremmen!
  3. Drang naar perfectie (Zero waste, Zero Defects) 

Samenhang met andere verbetermethodes:

Lean sixsigma wordt vaak als zelfstandig programma uitgevoerd, indien wenselijk worden ook tools uit bijvoorbeeld TPM ingeschoten. 

Lean Support is van mening dat de methodes elkaar aanvullen en dat de mix voor elke organisatie uniek is. Het gaat erom dat uw organisatie voortdurend verbetert; onder welke naam is, wat Lean Support betreft, niet van belang.

Valkuilen

  • Lean sixsigma is een éénmalig project  en waait weer over.
  • Onderschatting, met name door het management.
  • Niet serieus nemen van de werkvloer door management
  • Gebrek aan tijd en/of middelen: tijd nemen voor verbeteringen is cruciaal.
  • Lean sixsigma opvatten als tool, terwijl het gaat om de mensen en hun gedrag

Wat doet Lean Support?

Lean Support laat mensen opbloeien door ze mee te nemen in het verbeteren van hun eigen werkprocessen.

We ondersteunen bedrijven in het zelfstandig leren verbeteren, doormiddel van

  • Training en coaching
    • Diverse Workshops (introductie / verbreding / verdieping).
    • Opleiding tot Coach (5S / Lean Green belt).                                 
  • Begeleiden van de implementatie
    • Begeleiding verbeterprojecten.                          
    • Begeleiding van bedrijfsbrede implementatie projecten.

De trainingen en verbetertrajecten  van Lean Support

Toegespitst op uw situatie

Voor iedereen interessant

Veel kennis in weinig tijd