Verspillingen eruit, kwaliteit omhoog

Resultaten van een workshop Lean Six Sigma

Meer inzicht

teamspirit

Meer werkplezier

Geen verspillingen

nul fouten

Wat is Lean Six Sigma?

Lean Six Sigma combineert de beste eigenschappen van Lean en Six Sigma, beiden denk- en werkwijzen, die gericht zijn op het continu verbeteren van bedrijfsprocessen. De kortste definitie van Lean is: ‘Leren werken zonder verspillingen’. De kortste definitie van Six Sigma is: ‘Zo min mogelijk fouten maken per miljoen handelingen’.

Samenhang met andere verbetermethodes:

Lean Six Sigma wordt vaak als zelfstandig programma uitgevoerd, indien wenselijk worden ook tools uit bijvoorbeeld TPM ingeschoten. 

LeanSupport is van mening dat de methodes elkaar aanvullen en dat de mix voor elke organisatie uniek is. Het gaat erom dat uw organisatie voortdurend verbetert; onder welke naam is, wat Lean Support betreft, niet van belang.

Wat levert een training Lean Six Sigma op?

Door toepassing van Lean en Six Sigma:

  • verlopen uw processen sneller en soepeler;
  • neemt de doorlooptijd af;
  • stijgt de leverbetrouwbaarheid;
  • stijgt de kwaliteit;
  • dalen uw kosten;
  • stijgt de werknemers tevredenheid.

Het levert enthousiaste deelnemers op, die de mogelijkheden voor hun eigen situatie zien en vertrouwen hebben in de aanpak.

De workshop is een ideale invulling voor een teambuilding sessie van 1 dag en bij een aftrap van een Lean Six Sigma traject in een organisatie!

Voor wie is de workshop geschikt?

Bij Lean Six Sigma gaat het om mensen en hun gedrag. Daarom is deze training bij uitstek geschikt voor alle medewerkers die betrokken zijn bij de  bewerking van materialen, assemblage, logistiek, ontwerpprocessen, calculatie en dossierverwerking.

Lean Six Sigma is vooral krachtig in te zetten waar:

  • veel bewerkingen aan hetzelfde product plaatsvinden;
  • de kosten van foute bewerkingen erg hoog zijn;
  • de levertijd in gevaar komt door foute bewerkingen.

Hoe gaat een training Lean Six Sigma in zijn werk?

Deelnemers aan de training krijgen de basiskennis van Lean Six Sigma: over de begrippen, het ontstaan en de achtergronden. Wanneer pas je Lean-tools en Six Sigma-tools toe? Er worden meerdere modellen gehanteerd voor de Six Sigma aanpak. In hoofdlijnen komen ze hier op neer:

  1. Klantfocus:
    • Identificeer de belangrijkste klanten.
    • Definieer de klantbehoeften.
    • Bepaal de belangrijkste bijbehorende processen.
  2. Facts en Figures: Meet de huidige prestatie.
  3. Proces Focus, management en verbeteren:
    • Stel prioritieten in de aan te pakken onderwerpen.
    • Analyseer het onderwerp/ vindt bron oorzaken.
    • Voer de verbeteringen door.
  4. Zorg voor verbreding van Six Sigma in de organisatie.

Bijbehorende houding en gedrag:

  1. Pro-actief management.
  2. Samenwerking zonder grenzen (term van Jack Welsh) = laat je niet afremmen!
  3. Streef naar perfectie (Zero waste, Zero defects).

Wie verzorgt de training?

De training Lean Six Sigma verzorgt Cornell van den Brink van LeanSupport, een ervaren leantrainer en -consultant die medewerkers weet te motiveren in beweging kan krijgen. Dat komt mede door zijn persoonlijke benadering en betrokkenheid, maar ook omdat hij al snel betere resultaten laat zien.

U kunt nader met hem kennismaken via zijn blogs, bijvoorbeeld de blog waarin hij beschrijft hoe hij een betere verbeterexpert geworden is.

Wat houdt onze garantie precies in?

We hebben een workshop ontwikkeld, die in praktisch elke situatie werkt. Daarom garanderen we dat uw medewerkers na afloop enthousiast zijn over Lean Six Sigma en er mee aan de slag willen.

We zijn overtuigd van de kwaliteit van onze trainingen en workshops en geven daarom een duidelijke garantie: als u geen positieve gevolgen ervaart, kost de workshop u helemaal niets. U krijgt de kosten van de workshop dan teruggestort.

Nodig Lean Support uit voor een vrijblijvend adviesgesprek als u meer over de workshop wilt weten.

Voor de workshop Lean Six Sigma geldt