Crisis wordt kantelpunt – de kernwaarden spreken

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Welke kernwaarden passen bij jouw organisatie?

Aan het begin van de Corona crisis reageerden veel bedrijven nogal geschrokken: het leek wel alsof een enorme reus met zijn onderarm alle schuiven op het financiële mengpaneel in één keer dichtschoof.

Twee reacties

De overheid schakelde ongekend snel en nu de steun op gang is gekomen, zie je in de samenleving twee reacties: Er is véél waardering voor de redding van zoveel ondernemers, én verontwaardiging over bedrijven die, gevoelsmatig, onterecht aanspraak op de steun doen.  

Voorbeelden

Er zijn bedrijven die nu hun maatschappelijke verantwoording oppakken en mondkapjes gaan maken (Auping), of de biervoorraad terugkopen van de horeca en daar desinfectiemiddel van maken (Bavaria). Maar er zijn ook flitshandelaren, die miljoenen winst maken, ten koste van anderen. Of bedrijven die miljoenen hebben uitgekeerd aan aandeelhouders de afgelopen jaren en nu hun hand op houden bij de overheid. (o.a. Booking.com).

Het komt aan op de Kernwaarden

Veel mensen zien de Corona crisis als een kantelpunt: Bedrijven zullen veel meer op de zuiverheid van hun kernwaarden, of principes zo je wilt, worden aangesproken: Wat draag je nou écht bij aan mens, maatschappij, milieu?  Fake wordt snel doorzien…..

Welke kernwaarden passen bij jouw organisatie?

Bedrijven zijn nu bezig met de gevolgen van de crisis. Logisch. Maar de nieuwe realiteit komt snel dichterbij: daarin wordt het tijd om de kernwaarden die bij jouw organisatie passen uit te werken én uit te leven. Wat wil je bijdragen aan mens, milieu, samenleving? En hoe concreet kun je dat maken?

Voorbeeld: Als je altijd hebt geroepen: Ons personeel is ons ‘goud’, hoe ga je dan om met uitzendkrachten? Gaan die er als eerste uit?
De onzekerheid, die dat bij anderen oplevert, schaadt hun bijdrage. De productiviteit daalt, het ontslag keert zich als een boemerang tegen je.

Als je de KERNWAARDE WAARMAAKT en iedereen (nuchter: zo lang mogelijk) aan boord weet te houden, dan levert dat een krachtiger team op dan je je kunt voorstellen. Motivatie voor JAAAAren.

Jij bent aan zet…

En wat worden de kernwaarden van jouw organisatie? En durf je die uit te leven?
Of vind je dit juist heel spannend? Bel me dan!

Ik bied je aan om te sparren. Eerst om uit de Corona crisis weg te komen en antwoorden te vinden op de 1,5 meter economie. Iets later met een nieuwe visie vanuit de kernwaarden die bij jouw organisatie passen.

We maken een toekomstplan waar klanten voor vallen en medewerkers voor gáán!

Met vriendelijke groet,

Cornell van den Brink 06-47941245 (bellen / whats-app)
cvdbrink@leansupport.nl

Stel je vraag of geef een reactie: