Heeft uw bedrijf last van Mura, Muri of Muda ;-)?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Welke van deze drie herken je in jouw bedrijf? Ga zelf ontdekken waar de verspillingen in je  organisatie zitten en geef er herkenbare woorden aan.

Mura

Mura draait om onbalans en ongelijkmatigheid. Je kunt het herkennen aan dat het vaak hierdoor hollen of stilstaan is in een organisatie. Oorzaken kunnen zijn:

  • Wisselende vraag in de markt
  • Opslingering in de keten.
  • Onbalans tussen processen
  • Onbeheersbaarheid van processen

Muri

Bij Muri is er sprake van overbelasting van mensen en/of machines. Hierdoor ontstaat kans op uitval, waardoor het proces onbetrouwbaar wordt.

Muda

Bij Muda gaat het om activiteiten die geen waarde aan een product, dienst of informatieoverdracht toevoegen. Denk hierbij aan:

  • Teveel of te vroeg maken (of kopen)
  • Zoeken naar producten in het magazijn
  • Producten die te vaak en te ver worden getransporteerd
  • Producten of diensten die niet in één keer goed zijn door defecten
  • Klanten moeten lang wachten
  • Medewerkers die lang op een machine moeten wachten
  • Activiteiten die meer moeite kosten dan noodzakelijk, zoals bepaalde taken opnieuw doen, creditnota’s versturen  en regelmatig controles uitvoeren.
  • Tijdverlies en slijtage van mensen door zwaar werk en onnodig reiken en strekken
  • Niet voldoende gebruikmaken van kennis, kunde en creativiteit van je medewerkers

Gedachte van lean is: in één keer goed, zonder overbodige franje!

Wat levert het op?

Door het voortdurend aanpakken en wegnemen van verspillingen:

  • verlopen uw processen sneller en soepeler;
  • neemt de doorlooptijd af (tot 75%, gemeten resultaat);
  • stijgt de leverbetrouwbaarheid (van 65% naar 95%);
  • stijgt de kwaliteit (klachten/fouten afgenomen met 80%);
  • dalen uw kosten (tot 40% daling, gemeten resultaat);
  • stijgt de werknemers tevredenheid. (afname ziekteverzuim met 50% )

Het eindresultaat, waar het allemaal om te doen is: tevreden klanten!

Samenhang met andere verbetermethodes

Verspillingen wegnemen vormt de kern van iedere verbeterfilosofie, iedere dag opnieuw, zodat er uiteindelijk continu in één keer succesvol en zonder verspillingen kan worden geproduceerd.

Valkuilen

  • Onderschatting, met name door het management.
  • Niet serieus nemen van de werkvloer door management.
  • Gebrek aan tijd en/of middelen: tijd nemen voor verbeteringen is cruciaal.
  • Lean opvatten als tool, terwijl het gaat om de mensen en hun gedrag.