De complimenten mol

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Antwoord op 25% van de werknemers die nooit een compliment krijgt?

Recent leverde een enquête onder 1000 mensen dit resultaat:

  • Van de 18–34 jarigen krijgt ca 15% bijna dagelijks een pluim.
  • Van de 50-plussers krijgt ca 5% dagelijks een compliment
  • 25% krijgt helemaal nooit iets positiefs te horen over zijn of haar bijdrage.

9% ontvangt liever geen compliment, of vind dat ongemakkelijk.

Gevolgen?

Ruim 20% van alle medewerkers voelt zich niet gewaardeerd, raakt daardoor minder gemotiveerd en presteert uiteindelijk minder. (Bron: Trouw, zaterdag 7 maart 2020)
Mijn hart krimpt…..

Wij zijn niet van de complimenten…

In een lawaaiige en vervuilde werkomgeving had ik met ploegmedewerkers een gesprek over wat mensen drijft. Er had zich een stoere cultuur ontwikkeld;  ‘We zitten hier niet in een bloemetjesjurk op de Libellebeurs’. Of erger: ’Complimentjes zijn voor mietjes’.

En toch… na enig doorvragen bleken ook deze ruwe bonken gevoelig voor waardering.

Ik vroeg: ‘OK, niet verpakt in een bloemetjesrandje, dat past niet. Maar hoe dan wel?’

Het antwoord was kort en bondig: ‘‘Bedankt p#k!’, da’s genoeg.’ 

Tsja, het heeft nog wat aandacht nodig…

Beloning,  erkenning, waardering

Net als veel anderen gaven de ploegmedewerkers als eerste aan dat geld erbij het wel goed zou doen. Toch blijkt geld in de motivatie-theorie een dis-satifier.

Geld is eerder aanleiding voor ontevredenheid dan voor tevredenheid.

De beloning (salaris) moet redelijk zijn; Te laag en mensen worden ontevreden, te hoog en ze raken gevangen tussen het gebrek aan werkgeluk en hun uitgavepatroon.

Erkenning is al beter; medewerkers ontvangen signalen dat hun bijdrage is gezien, een bedankje doet al wonderen.
Waardering is één van de 3 ingrediënten voor werkgeluk.

  • de kans om te groeien.
    Medewerkers willen zich graag ontwikkelen, vraag wat ze willen / nodig hebben en stimuleer dat! (Er is subsidie voor beschikbaar, zie het bericht van vorige week.)
    Willen ze niet? Dan zouden punt 2 of 3 wel eens kunnen ontbreken….
  • Medewerkers nemen zelf beslissingen én verantwoordelijkheid.
    Dit betekent dat managers leren loslaten zodat vertrouwen kan groeien.
  • Échte waardering uit de omgeving.
    Niet rationeel, maar juist vanuit het gevoel.

Complimenten-mol

Ik werd erg enthousiast toen ik hoorde van een spel dat het uiten van complimenten wat gebruikelijker en makkelijker maakt: Binnen een organisatie wordt iedere week een ander persoon aangewezen als Complimenten-mol; Iemand die zo veel mogelijk complimenten uitdeelt in de organisatie, zonder als mol ontmaskerd te worden. Tijdens de VrijMiBo  mogen mensen raden wie de mol is en wordt hij/zij bekend gemaakt.
Neven effect gedurende de week: Vele nep-mollen beginnen complimenten uit te delen, om het spel lekker ingewikkeld te maken. 

Het geven en ontvangen van complimenten starten in een spelvorm, tot het ongemak er van af is. Wat een gaaf idee!

Reageer eens; Hoe jij ook zo’n creatief idee? Hoe zou jij het aanpakken?

Met inspirerende groet,

Cornell van den Brink 06-47941245 (bellen / whats-app)

cvdbrink@leansupport.nl