Strategie uit de onderzeeboot-bunker

Afgelopen zomer voer ik mee in een flottielje. Een groep zeilschepen die samen optrekt.
Eilandjes, baaien, watervallen, romantische zonsondergangen, te gekke restaurantjes…  De reisfolder gaf een lijst met ge-wel-di-ge bestemmingen die we aan gingen doen.

Niet dus. Het was een lijst aan ‘mó-ge-lijk-heden’. Niet alle bestemmingen waren haalbaar in de week die wij op de boot doorbrachten.
Mijn verwachtingen over het aantal bezienswaardigheden moesten worden bijgesteld aan de beschikbare tijd. Hmmm.

Haalbaar of niet?

Onwillekeurig kwam ineens de aangescherpte definitie van SMART voorbij. Je weet wel, die van die doelen. Zijn ook verwachtingen toch?

Specifiek (Hoe ziet het resultaat er uit over x-tijd?)

Motiverend (Word ik er enthousiast van?)

Acceptabel (Is het doel realistisch en haalbaar?)

Relevant (Draagt het bij aan het bovenliggende doel?)

Traceerbaar (Is er een manier om de voortgang te bewaken en er op bij te sturen?)

LeanSupport - blog Cornell van den Brink

Die fabel-tastiche bestemmingen in de folder klopten wel, de onderzeebootbunker (boven) en de dolfijnen zijn eigen foto’s. Maar andere bestemmingen uit de folder waren gewoon niet haalbaar. Dat doel was te groot voor de A: On-realistisch binnen de beschikbare tijd.

Het kan ook zijn dat het doel in je organisatie onrealistisch groot is.

Zijn de doelen realistisch genoeg?

Realistische doelen stellen is onderdeel van Strategy Deployment: Het proces van een visie delen met je mensen en samen omzetten in doelen, die ze haalbaar achten en waar ze voor gáán.

Het is één van de hoofdelementen die noodzakelijk is voor een cultuur van Continu Verbeteren. Dit wordt straks onderdeel van een groter Leiderschap- en Cultuurprogramma en dit stuk is al klaar.

Dus wat nu, als je de afgelopen tijd een ongeneeslijk inspirerende visie hebt opgelopen?
Zo één die je organisatie in moét? Of als je die juist zoekt….

Dan gaan we vast starten. Ik help je om die visie aan te scherpen en daarna om te zetten in doelen waar je medewerkers voor gáán!

Toe maar, pak gerust die telefoon!

Met inspirerende groet,

Cornell van den Brink
06-47941245

Meer weten over Continu Verbeteren? Klik hier!