Hoe je op het werk wél alles afkrijgt (slot)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Dit is het vierde en tevens laatste artikel uit de serie ‘Hoe je op je werk wél alles afkrijgt’, waarin de werkprocessen goed op elkaar afgestemd zijn.

Lees hier Deel 1: Begin met stenen.

Lees hier Deel 2: Van 30 minuten naar 30 seconden.

Lees hier Deel 3: Verstoringen handig weten op te lossen.

Werkprocessen goed op elkaar afstemmen

Je werksituatie is ideaal als je altijd datgene tot je beschikking hebt wat je nodig hebt om te doen wat je moet doen. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over hoe dingen aangeleverd moeten worden en iedereen houdt zich hieraan.

Om dit voor elkaar te krijgen moet je in termen van interne leverancier en interne klant gaan denken. Als jij regelmatig iets van een collega nodig hebt, is hij of zij een leverancier van je en ben jij de klant.

Lean Support - 8D-Kaizen

Plan regelmatig een 1-op-1 met je interne klanten en leveranciers, zeker als een en ander niet lekker loopt. Bespreek daarin wederzijdse verwachtingen en wensen. Stem af hoe je elkaar beter van dienst kunt zijn.

Prettig werkklimaat

Als jij en je collega’s de houding hebben: ‘ik lever het werk zo aan dat jij het werk in een keer goed kunt doen’, dan ontstaat een prettig werkklimaat. Neem geen genoegen met minder, want als processen goed zijn afgestemd, wordt het voor iedereen beter.

In veel gevallen zijn er te veel betrokkenen om het proces met directe 1-op-1-tjes op te lossen. Of er zijn gewoonweg te veel open eindjes om te overzien.

Niet uitgesproken en/of tegenstrijdige belangen is ook zo’n bron van ergernis, die het lastig maakt om de samenwerking te verbeteren. Vraag in dat geval eens door naar de prestatie die de betreffende medewerker denkt te moeten leveren. Het kan zomaar zijn, dat onhandig gekozen KPI’s tot uiterst ongewenst gedrag leiden…

Ik kan je helpen met het ontrafelen van de kluwen door middel van een waardestroomanalyse.  We halen gegarandeerd het lek boven water, ook als dat om tegenstrijdige KPI’s gaat.

Het resultaat is een ‘ontward’ proces, met heldere taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Dat ontwarren geeft eenvoud en overzicht.

In het verleden behaalde resultaten:

 

Succes verzekerd!

Bel je me?

Met vriendelijke groet,

Cornell van den Brink
06-47941245

Gratis boekje

Ik deel in dit mini-boek 4 lessen voor een perfecte werkdag. Dus een dag die je prettig afsluit, omdat je al het werk hebt kunt afronden in goede harmonie met je collega’s. Zie het als een cadeautje, want ik ga je niet achteraan bellen of mailen als je aangeeft dat je dit niet wilt. Natuurlijk hoop ik wel dat als je vast blijft lopen, je contact met me opneemt. Het lijkt me leuk om je verder te helpen.